13.11.2018: Skupiny pro předškoláky - úvodní schůzka

Maminky a tatínkové, ve středu 21. 11. 2018 v 16.00 hod ...


Mateřská škola Olomouc, Žižkovo náměstí - ekatalog.czMateřské školy - ekatalog.cz

Naše školka

 

Mateřská škola na Sokolské ulici je odloučeným pracovištěm MŠ Žižkovo nám. Škola se nachází v části přízemí budovy Magistrátu města Olomouce (Správa budov). Děti se vzdělávají ve dvou heterogenních (věkově smíšených) třídách.

 

Při plánování vzdělávacích aktivit vycházíme z filozofie programu Začít spolu, který v ČR funguje od roku 1994. Držitelem licence a práv šíření tohoto programu je organizace Step by Step ČR o.p.s., která je  součástí mezinárodní sítě ISSA (International Step by Step Association).

 

Prostředí třídy je uspořádáno do center aktivit - jedná se vlastně o pracovní koutky, v nichž jsou dětem nabízeny smysluplné hračky a pomůcky, které mají dítěti pomoci rozvíjet vlastní tvořivost. Jsou to místa, v nichž se může dítě vzdělávat samo - prostřednictvím připraveného materiálu, spoluprací s dalšími kamarády, skrze své hledání, bádání a zvídavostí, která je tak vlastní právě dětem v předškolním věku. Obsahové uspořádání v centrech aktivit vychází z teorie mnohočetných inteligencí, kterou popisuje psycholog Howard Gardner - nejsme všichni matematici nebo vědci, můžeme být rovněž zručnými řemeslníky či přinášet do světa radost skrze umění. U dětí předškolního věku můžeme stejně tak zaznamenat různé zájmy, směřování k určitému typu inteligence a posilovat jejich silné stránky - nechat tak vyrůst osobnost každého z nich.

 

Nedílnou součástí každého dne je ranní a reflektivní kruh - společný čas celé skupiny, během něhož se učíme k sobě navzájem přistupovat s respektem a úctou skrze naslouchání i sdílení. Zjišťujeme spolu s dětmi, co už o daném tématu víme, co nás dál zajímá, jakým způsobem se můžeme dané věci dozvědět nebo naučit. Reflektivní kruh nás učí formulovat své vlastní potřeby, postřehy, dílčí úspěchy - prostřednictvím sebehodnocení a reflexe v bezpečném prostředí se upevňuje zdravé sebevědomí každého dítěte, které je zároveň motivací pro další objevování a hledání.

 

Veškeré dění v mateřské škole vychází ze společných pravidel, které s dětmi hned od začátku školního roku vytváříme - hledáme tak způsoby chování a jednání, které nám zajistí bezpečí, jistotu, radost a pohodu. Text pravidel je formulován jednoduše a pozitivně, je doplněn obrázkem a má ve třídě své stálé místo.

 

V takto připraveném prostředí se mohou společně vzdělávat děti s různými potřebami, s odlišným sociálním zázemím, děti mimořádně nadané i děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Děti jsou vedeny k samostatnosti, zodpovědnosti, otevřenosti pro pomoc ostatním - učíme se ze svých zkušeností, od sebe navzájem. Podporujeme vzájemnou spolupráci a kooperaci, nikoliv nezdravou soutěživost. Každé dítě má příležitost osvojit si potřebné kompetence do svého života v sounáležitosti s vývojovou úrovní, na které se nachází.